понеделник, април 14, 2008

Дърво падна тази сутрин в центъра на София!

Центъра на София осъмна днес с едно дърво по-малко. Инцидента стана на ул. "Шандор Петьофи" в непосредствена близост до националния дворец на културата.






Полицията и пожарната бяха на място и подготвяха операцията по отстраняването на дървото. За сега няма информация за пострадали граждани!

неделя, април 13, 2008

Пролетно уравнение?!


Ето какви са резултатите, които могат да постигнат трима души средно за три часа в един следобеден ден. Представете си ако това бяха 175 човека. Толкова са и апартаментите гледащи директно към самата градинка. Разбира се много от тях предпочетоха да си оправят колите, косите или просто да дава съвети.

Почистения район е около четири пъти по голям от онова, което се вижда на снимките. Сред намерените отпадъци успяхме да намерим почти всичко, което можете да си представите. Най-разочароващи обаче си остават пълните торби със смет изхвърлени директно от балкона на съвестни граждани!

По-долу прилагаме снимките от уравнението с по-голяма резолюция. Към снимката със събрания боклук трябва да се прибавят и часовете вложен труд, за да остане уравнението вярно!




Ако всеки от нас годишно отдели по три часа от безценното си време за да събере боклуци или да посади дръвче...

сряда, април 09, 2008

Време е... за пролетно почистване!

Отминаха годините, в които пролетното почистване бе всенародно, задължително, обединено под различни надфсловия тип Ленински съботник.

Днес как ще изглеждат градинките, тротоарите и околоблоковите пространства зависи от нашите данъци и от самите нас. Да потъването на данъците и неефективното им използване са достатъчен повод да сме недоволни и да искламе промяна. Промяната обаче трябва да започне от нас!

За да видим градинките и улиците си по-чисти трябва да се потрудим и ние. За целта има два начина - да замърсяваме по-малко и да чистим повече. Не да извземаме функциите на общините, а да помагаме с каквото можем, за да може все по-рядко да виждаме подобни гледки!

вторник, април 08, 2008

Имот срещу обезщетение

„Имот не се продава” – гласи една стара поговорка. ”Имот може и да не се купува” е отговорът на строителните предприемачи. Повишената цена на поземлените имоти в България превърна в модерна практиката на „Преотстъпено право на строеж”, която е по – известна като „Строеж срещу обезщетение” или това е, когато отдадете правото на строеж върху собствения ви имот на друг, срещу което получавате определен брой обекти в бъдещата сграда. Този ход е винаги печеливш, имайки пред вид изключително високите цени на апартаментите и търговските площи в големите градове и курортите, където най-често се осъществяват подобни сделки с имот срещу обезщетение. Традиционният размер на обезщетението, който собственикът на имот би могъл да очаква към момента е от порядъка на 25 – 30%, като в случай на притежание на атрактивен имот в центъра на София например, размерът на обезщетение би могъл да достигне 50%. И макар, някой собственици на строителни фирми да се опитват да ви убедят, че подобен размер на обезщетение е нерентабилен за тях, то Вие спокойно можете да отстояване правото си на сделка 50/50, тъй като броят на стратегическите имоти в България постоянно намалява, като цената им респективно се повишава.

Според анализ на Камарата на строителите в България, делът на строителния сектор в БВП на страната за 2006 г. е приблизително 7 %, като на пазара работят около 4000 предприятия. Последните 3 -4 години са характерни с постоянно нарастване на строително-монтажните работи с около 12 – 15 %. Тази тенденция се очаква да се запази и в следващите 4 – 5 години, твърдят от Камарата на строителите в България.
Световното поскъпване на строителните материали, вътрешното повишаване на стойността на строителните услуги и все по-големия стремеж към лукс на българина, водят и до постоянен растеж на цените на жилищните и търговски площи в България.
Така че, ако днес подпишете договор за строителство на имот срещу обезщетение, сигурно е, че след две години (какъвто е нормалния срок на завършване на строежа), цената на придобитите обекти от сградата ще бъде значително по-висока от тази, която сте прогнозирали.

Документите, които трябва да приготвите за да започнете преговори със строителна фирма за застрояване на имот срещу обезщетение са следните:

1. Скица – издава се от общината по местонахождение на имота срещу 10 лв. Срок на получаване 2 седмици от датата на пускане на молба. Скицата е с валидност 6 месеца от датата на издаване;

2. Нотариален акт за собственост. Ако имате решение от поземлената комисия за възстановяване на имота е добре да си направите Констативен нотариален акт. Ако документът за собственост е издаден на наследниците на починал собственик, ще ви е нужно и валидно Удостоверение за наследници;

3. Данъчна оценка на поземления имот;

4. Копие от Подробен устройствен план, касаещ вашия имот. Издава се срещу такса към общината по местонахождение на имота и с не малко късмет, много често за въпросното копие гражданите чакат резолюция на общинските власти с години.

Когато сте готови с тези документи, можете спокойно да седнете на масата за преговори. Сделката, наречена имот срещу обезщетение ще е плодотворна само, ако сте избрали за подходящ партньор.

петък, март 28, 2008

Видове управление на недвижими имоти

Управлението на недвижими имоти е един от най-популярните бизнеси в България. Все повече агенции за недвижими имоти, строителни компании и адвокатски кантори сключват договори със собственици за управление на недвижими имоти. Започнаха да се обособяват и специализирани в управление на недвижими имоти фирми – услуга, която като всяка друга бе наложена от търсенето й на пазара. Все по – големи инвеститори от страната и чужбина оперират с недвижими имоти в България, вдигат се хипермаркети, строят се големи търговски центрове от типа Mall, като в най-честите случай, един инвеститор строи по няколко обекта едновременно. Това предполага постоянно движение, водене на преговори, сключване на сделки, финансиране и куп други дела, които водят до логичния избор, а имено наемане на подизпълнител, който да се грижи за правилното управление на недвижимия имот.

Погрешно е да се смята, че трябва да имате търговски център, за да се обърнете към фирма за управление на недвижими имоти. Практиката показва, че има стотици фирми, които можете да наемете дори и за една единствена услуга – например смяна на партида в Електроснабдяване и/или ВиК. В момента до тази екстра се домогват предимно чуждестранни инвеститори в селски имоти, които нито имат желание, нито умеят да се справят с подобна бюрократична пречка. Естествено всеки клиент се домогва до фирма за управление на недвижими имоти в степен, в която подобна подкрепа му е необходима.

Ако предположим, че притежавате известни финансови средства, но нямате необходимите познания или желание да се занимавате активно със строителен процес, но благодарение на инвеститорския си нюх, имате желание да се включите в бизнеса с недвижими имоти, то вие можете да направите това, само с помощта на парите си.

Наемете фирма, която да започне управление на недвижими имоти във Ваша полза, като се започне от самото придобиване на имот, което включва: оглед, оценка, урегулиране и всичко останало свързано с покупката му. Същата тази фирма, би могла да организира създаването на идеен и работен проект, както и да издейства разрешение за строеж. Работата по управление на недвижими имоти продължава с организиране на конкурс за строител, извършване на мониторинг и контрол над строителния процес, изготвяне на маркетингова, рекламна и търговска стратегия за продажба или отдаване под наем на готовата сграда, и реализиране на продажба или отдаване под наем на обекта.

Ако сте построили Mall например, чиято цел е печалба от наем на търговски площи, можете да продължите работа с фирма за управление на недвижими имоти, като нейните отговорности вече ще бъдат други, и могат да включват:

- Маркетинг стратегия и рекламиране на търговския център

- Вътрешен дизайн

- Ценообразуване на наемните квоти

- Създаване на цялостна политика на търговския център с цел адекватен подбор на наематели

- Интервюиране на наематели

- Събиране на наеми

- Заплащане на режийни разходи

- Извършване на ремонтни дейност

- Снабдяване

- Управление на охрана и помощен персонал

- Застраховане

- Управление и съхранение на документация

- Водене на счетоводство

- Почистване на наетите помещения и общите части на сградата

- Озеленяване и поддържане на градинските части

И въобще всички онези бюрократични неща, които често пречат на богатия човек да усети вкуса на парите. За финал нека си припомним думите на Хенри Форд „За всеки проблем ще наема специалист, който да се нагърби с разрешаването му. За мен ще оставя най-трудната задача… - Мисленето!” Което пък е предпоставка да имате достатъчно време да направите най-добрия избор – разбира се с Бала ООД.

вторник, февруари 26, 2008

Мебели - за какво да следим

При закупуването на нови мебели много хора забравят да помислят за всички аспекти на търсената от тях мебел.

Ето някои неща, които повечето хора пропускат при избор на ново обзавеждане:

- Ако закупуваната от Вас мебел има вратички или шкафчета, проверете дали отварянето им няма да бъде възпрепятствано от предмет или друга мебел

- Ако купувате отделно например маса и столове или бюро и стол не забравяйте да съобразите съответните височини

- Много често хората пропускат да обърнат внимание на "задната" част на мебелите си (техния гръб). Някои мебели се произвеждат без гръб за да се пести материал. Преценете дали това ще е удобно за вас.

- Ако закупувате детско креватче например, внимавайте шкафчетата да имат "таван". Това разбира се не е задължително. Много детски креватчета се изработват без такъв и дрешките остават под прякото въздействие на прах косми и др.

Разбира се има още куп съвети в тази насока и този списък ще бъде обновяван.

ако този блог ви харесва гласувайте за него тук:
блог
за да посетите блог класацията на България без да гласувате кликнете тук:
класация
за да посетите блога на класацията:
за класацията на блогове

петък, декември 07, 2007

Поръчка и поставяне на ламиниран паркет

Обща информация

Ламинирания паркет е една от най-евтините подови настилки, които можете да поставите. В зависимост от качеството цените на ламиниран паркет варират от 15 до 30 лв. на квадратен метър. Повечето фирми продаващи ламиниран паркет осигуряват безплатен монтаж с подарък подложка при поръчка на повече от 10 кв. м. от настилката. В случай че покривате по-малко от 10 кв. м. ще се наложи да се бръкнете допълнително с 1-3 лв. на квадратен метър за монтаж и подложка.


Как да се подготвите


Хубаво е повърхността върху която ще бъде поставян паркета да бъде равна (не трябва да има неравности по големи от 0.2 - 0.5 см) и обезпрашена.

За какво да внимаваме

Когато си поръчате доставка и монтаж имайте предвид, че в цената не е включено монтирането на первазите върху паркета. Най-често тук се избиват разходите от безплатния монтаж. Цената на монтаж на един метър перваз най-често е около 1-2 лв. Също толкова взимат монтажниците за поставянето на един ъгъл от первазите. Монтирането на лайсна (слагат се най-често на преход между стаи или стая-балкон и т.н.) пък може да достигне и до 9 лв на метър в зависимост от това кой ви я поставя. Например ако обиколката на стаята ви е 12 м (3,5 на 2,5) имате 3 м. преход и в стаята имате 8 ъгли (примерно имате чупки от комин) цената за монтаж на лайсни и первази да достигне до 35 лв.

Изводи

Полагането на ламиниран паркет не е особено трудно. Това е задача, която всеки би могъл да изпълни сам. Разбира се не е много скъпо в определени случаи безплатно самото поставяне на паркета. Поставянето на первазите със сигурност ще ви струва въпрос на преценка е дали ще си платите или ще го направите сами.